Onderhandelen is een cruciale fase in het aankoopproces dat door de koper wordt beheerd. Hoe bereidt u zich voor op onderhandelingen, leert u uw leverancier en zijn aanbod beter kennen, identificeert u de hefbomen voor onderhandelingen en definieert u doelstellingen en een strategie die consistent zijn met die van uw bedrijf? Een goede mix van technische expertise en communicatieve vaardigheden om succesvolle inkooponderhandelingen te garanderen. Deze training helpt u de beste praktijken te verwerven.
INTER
INTRA
OP MAAT
Praktijkcursus ter plaatse
of via klasverband op afstand
Onderhandelen is een cruciale fase in het aankoopproces dat door de koper wordt beheerd. Hoe bereidt u zich voor op onderhandelingen, leert u uw leverancier en zijn aanbod beter kennen, identificeert u de hefbomen voor onderhandelingen en definieert u doelstellingen en een strategie die consistent zijn met die van uw bedrijf? Een goede mix van technische expertise en communicatieve vaardigheden om succesvolle inkooponderhandelingen te garanderen. Deze training helpt u de beste praktijken te verwerven.
Inkopers, inkoop- of bedrijfsonderhandelaars, inkoopmanagers, algemene diensten.
Voorafgaande vereisten
Geen speciale kennis vereist.
Opleidingsprogramma
1
Uw aankooponderhandelingen voorbereiden en organiseren
Onderhandelingsstappen en -technieken beheersen
Uw houding als onderhandelaar optimaliseren
2
Het aankoopproces en de onderdelen ervan beschrijven.
De behoefte identificeren, definiëren en onder woorden brengen.
Een technisch en/of functioneel bestek formaliseren.
De raadpleging van leveranciers organiseren.
Onderhandelingshefbomen en contractualisering beheersen.
Oefening
De voornaamste risico's en eisen in verband met een contract kennen.
3
De markt analyseren: is de leveranciersmarkt concurrerend of niet? Wat is de krachtsverhouding tussen kopen en verkopen?
Uw aankoopstrategie en de actiehefbomen ervan kiezen: eenvoudige aankopen, complexe aankopen.
Praktijklab
De onderdelen van het aankoopproces in de vorm van een mindmap opnemen in subgroepen. Feedback.
Casestudy
Wat is een onderhandeling? Waarom moet een aankoper er gebruik van maken?
4
Wat betekent het voor een verkoper om een onderhandeling aan te gaan?
De drie onderhandelingsfasen: voorbereiding, bespreking, afsluiting.
De verschillende actoren en de relaties ervan: actoren van het proces, beslissingsbevoegdheid, soft power.
Aankoopbehoeften en doelstellingen voor elke onderhandeling met elke leverancier.
Twee soorten strategieën: afwachtende strategie, aanvallende strategie.
Oefening
Gouden regels van aankooponderhandeling.
Feedback van klanten
4,5 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.
Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand
Geen sessie op dit moment, we nodigen je uit om het rooster van lessen op afstand te raadplegen.