1
De uitdagingen van de klantrelatie begrijpen
- De onderneming vertegenwoordigen.
- De strategische visie van het bedrijf volgen.
- Tegemoetkomen aan de behoeften en verwachtingen van de klanten.
- Beseffen dat het aanbod vaak groter is dan de vraag.
- De klant is koning: economische uitdagingen.
Oefening
Toetsing van het merkimago van zijn onderneming: aandacht is een van de drijvende krachten van de klantrelatie.
2
De handelsrelatie ontleden
- Kennismaking met de basisprincipes van de handelsrelatie.
- Het ludieke deel van de uitwisselingen begrijpen.
- De beweegredenen en belemmeringen van de klantrelatie begrijpen.
- Snel operationeel zijn: het geheim.
Oefening
Ludieke training in communicatie in verband met de klantrelatie. Debriefing over aangenomen gedragingen.
3
Beschikbaar zijn en luistertechnieken toepassen
- De techniek van actief luisteren toepassen.
- Zich openstellen om behoeften op te vangen.
- Weten hoe je vragen moet stellen: de trechtertechniek.
- Informatie verifiëren door herformulering.
Oefening
Een tekening maken door alleen naar de beschrijving te luisteren. Workshop over het formuleren van vragen om de behoeften van de klant te bepalen.
4
Uw activiteit afstemmen op de handelsrelatie
- Van uw activiteit een troef maken.
- Zoeken naar passende gedragingen bij elke situatie.
- Een totaalbeeld hebben van uw onderneming.
- De verschillende diensten kennen.
- Verbanden leggen tussen verwachtingen, behoeften van de klant en oplossingen.
- Zijn creativiteit gebruiken.
- Tijd nemen om de relatie te organiseren en te beleven.
- Technische bewoordingen omzetten in voordelen voor de klant: CAB.
Oefening
Argumenten uitwerken op basis van de voordelen van de producten en diensten in termen van voordelen voor de klant.. Debriefing in groep.
5
De eigen communicatievaardigheden ontdekken
- Uitwisselingen stimuleren om het begripsvermogen te ontdekken.
- Communiceren over de voorkeursthema's van de klant.
- De SONCAS-argumenten gebruiken.
- Zijn technische expressiemiddelen versterken: woorden, lichaam, blikken, gebaren...
Rollenspel
De SONCAS-methode toepassen om de juiste argumenten te ontwikkelen voor de behoeften van de klanten. Debriefing van situaties op basis van non-verbale communicatie.