Opleiding : Managers: conflicten voorkomen en beheren

Optionele EXCELLENS SKILLS FOR YOU certificering

Managers: conflicten voorkomen en beheren

Optionele EXCELLENS SKILLS FOR YOU certificering



Als manager moet u soms omgaan met conflictsituaties met of tussen uw collega's. Deze cursus helpt u inzicht te krijgen in de methoden, reflexen en managementattitudes die nodig zijn om conflicten in uw team te beheersen.


INTER
INTRA
OP MAAT

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. COF
  2d - 14u00
Prijs : Neem contact met ons op




Als manager moet u soms omgaan met conflictsituaties met of tussen uw collega's. Deze cursus helpt u inzicht te krijgen in de methoden, reflexen en managementattitudes die nodig zijn om conflicten in uw team te beheersen.


Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
De verschillende soorten conflicten en hun oorzaken begrijpen
Anticiperen op latente conflicten door assertiviteit
De reguleringsinstrumenten gebruiken om open conflicten op te lossen
Conflictbeheersing tijdens operationele vergaderingen
De eigen emoties en die van de ander accepteren om uit een gewelddadig conflict te komen
Een kalme benadering van conflicthantering

Doelgroep
Team- en projectmanagers.

Voorafgaande vereisten
Managementervaring gewenst.

Certificatie
Certificering: Slagen voor het Excellens-examen, niet meer dan 15 dagen na afronding van de training. Vragenlijst met 20 vragen die online moeten worden ingevuld - Duur 30 minuten - 1 licentie = 2 pogingen, inclusief 10 theoretische vragen en 10 casestudievragen - coëfficiënt 2 Analyse door een certificeringspanel binnen ongeveer 8 dagen - resultaten teruggestuurd naar de deelnemer binnen 8 tot 15 dagen. Certificering verkregen bij 80%.

Praktische modaliteiten
Praktisch werk
Ervaringen delen en praktijken uitwisselen.

Opleidingsprogramma

1
De aard van conflicten vaststellen

  • De verschillende soorten conflicten, hun oorzaken en mechanismen begrijpen.
  • Waarschuwingssignalen, triggers en versterkende verschijnselen identificeren.
  • Bepaal de aard van het conflict en de werkelijke oorzaken.
  • Beoordeel de problemen en gevolgen.
Praktisch werk
Ervaringen delen en praktijken uitwisselen.

2
Latente conflicten onschadelijk maken

  • Anticiperen op conflicten.
  • Breng de verwachtingen en behoeften van uw werknemers in kaart.
  • Accepteer hun verzoeken en eisen.
  • Uzelf laten gelden om conflicten te bezweren.
  • Begrijp en accepteer uw eigen emoties en weet hoe u met die van anderen om moet gaan.
  • Assertiviteit ontwikkelen.
  • De drie soorten conflicterende houdingen herkennen: het slachtoffer, de vervolger en de redder.
Praktisch werk
Rollenspellen: assertiviteit om conflicten te bezweren. Doorbreken van psychologische spelletjes. Debriefing in groep.

3
Oplossen van open conflicten

  • Regelgevende instrumenten aanschaffen.
  • Gedraag u als een bemiddelaar: stel vragen en luister neutraal.
  • Herformuleren, argumenteren en weerleggen.
  • Ontwikkel een strategie om conflicten te vermijden.
  • Bepaal speelruimte, identificeer haalbare opties.
  • Zoek een consensus, stel de beste alternatieve oplossing voor.
Praktisch werk
Rollenspellen: een conflict oplossen met de mediator. Debriefing in groep.

4
Conflictmanagement in managementsituaties

  • Een conflict oplossen tijdens een beoordelingsgesprek.
  • Conflicten beheren die voortkomen uit delegatiesituaties.
Praktisch werk
Rollenspellen: een conflict oplossen tijdens een beoordelingsgesprek of een delegatieopdracht. Debriefing in groep.

5
Omgaan met gewelddadige conflicten

  • De impasse in de relatie doorbreken.
  • Houd uw emoties en die van uw gesprekspartner onder controle.
  • Het proces van zelfcontrole beheersen.
  • Moeilijke persoonlijkheden managen.
  • Gedrag analyseren in moeilijke situaties.
Praktisch werk
Rollenspel met moeilijke persoonlijkheden. Debriefing gericht op omgaan met emoties.

6
Post-conflict ondersteuning

  • Een "koude" blik op de oorzaken van het conflict.
  • Kapitaliseer om het management te verbeteren.
Praktisch werk
Feedback en implementatie van een actieplan.


Feedback van klanten
4,6 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand