1
De aard van conflicten vaststellen
- De verschillende soorten conflicten, hun oorzaken en mechanismen begrijpen.
- Waarschuwingssignalen, triggers en versterkende verschijnselen identificeren.
- Bepaal de aard van het conflict en de werkelijke oorzaken.
- Beoordeel de problemen en gevolgen.
Praktisch werk
Ervaringen delen en praktijken uitwisselen.
2
Latente conflicten onschadelijk maken
- Anticiperen op conflicten.
- Breng de verwachtingen en behoeften van uw werknemers in kaart.
- Accepteer hun verzoeken en eisen.
- Uzelf laten gelden om conflicten te bezweren.
- Begrijp en accepteer uw eigen emoties en weet hoe u met die van anderen om moet gaan.
- Assertiviteit ontwikkelen.
- De drie soorten conflicterende houdingen herkennen: het slachtoffer, de vervolger en de redder.
Praktisch werk
Rollenspellen: assertiviteit om conflicten te bezweren. Doorbreken van psychologische spelletjes. Debriefing in groep.
3
Oplossen van open conflicten
- Regelgevende instrumenten aanschaffen.
- Gedraag u als een bemiddelaar: stel vragen en luister neutraal.
- Herformuleren, argumenteren en weerleggen.
- Ontwikkel een strategie om conflicten te vermijden.
- Bepaal speelruimte, identificeer haalbare opties.
- Zoek een consensus, stel de beste alternatieve oplossing voor.
Praktisch werk
Rollenspellen: een conflict oplossen met de mediator. Debriefing in groep.
4
Conflictmanagement in managementsituaties
- Een conflict oplossen tijdens een beoordelingsgesprek.
- Conflicten beheren die voortkomen uit delegatiesituaties.
Praktisch werk
Rollenspellen: een conflict oplossen tijdens een beoordelingsgesprek of een delegatieopdracht. Debriefing in groep.
5
Omgaan met gewelddadige conflicten
- De impasse in de relatie doorbreken.
- Houd uw emoties en die van uw gesprekspartner onder controle.
- Het proces van zelfcontrole beheersen.
- Moeilijke persoonlijkheden managen.
- Gedrag analyseren in moeilijke situaties.
Praktisch werk
Rollenspel met moeilijke persoonlijkheden. Debriefing gericht op omgaan met emoties.
6
Post-conflict ondersteuning
- Een "koude" blik op de oorzaken van het conflict.
- Kapitaliseer om het management te verbeteren.
Praktisch werk
Feedback en implementatie van een actieplan.