1
Een vergadering voorbereiden - Vóór de vergadering
- De verschillende soorten vergaderingen identificeren: informatie, probleemoplossing, besluitvorming.
- Programmeren, plannen.
- Het doel, de agenda, de prioriteiten verduidelijken.
- De deelnemers, de plaats, de verslagnemer.
- De logistiek beheren.
- Visuele hulpmiddelen gebruiken: enkele tips.
Praktisch werk
Bepalen welke vragen er ter voorbereiding moeten worden gesteld
2
In groep communiceren - Tijdens de vergadering
- De basisregels van communicatie en groepsdynamiek kennen.
- Omgaan met standpunten. Akte nemen van uw plaats.
- Empathie. Identificatievermogen.
- Actief luisteren, faciliterende attitudes.
- Gedragsbesmetting.
- Zelfbevestiging van overtuigingen.
3
Het woord nemen en een vergadering leiden
- Houding, blik en gebaren op elkaar afstemmen.
- Verbale en non-verbale communicatie op elkaar afstemmen.
- Weten hoe u zich moet laten gelden: uw woorden verankeren, uw boodschap markeren, uw publiek erbij betrekken, overtuigen.
- Gebruik van de stem. Timbre, toon, ritme.
- Omgaan met stress. Uw inwendige ritmes reguleren.
- Zenuwen: een stimulans om u aan situaties aan te passen.
Praktisch werk
Ludieke spelletjes rond communicatie- en spreekhulpmiddelen.
4
Een vergadering leiden
- De beperkte vergadering, de grote vergadering.
- De vier vergaderfasen doorlopen: zich verbinden, verzamelen, bouwen, samenvatten.
- Functies van de leider: de resultaten faciliteren, reguleren, begeleiden.
- Leidinggevende technieken beheersen: rondvraag, subgroepen, brainstorming, debat, samenvattingen.
- Tijd beheren, afwijkingen onder controle houden.
- De verschillende soorten "moeilijke" deelnemers integreren.
- Delicate situaties oplossen, het ontstaan van kampen voorkomen, afrekeningen neutraliseren.
- Videoconferentie, conferencecall.
Praktisch werk
Rollenspelen van verschillende soorten vergaderingen. Identificatie van ondervonden moeilijkheden. Oplossingen concreet maken. Diversifiëring van de mogelijkheden volgens ieders stijl.
5
Afsluiten en uzelf beoordelen - Einde van de vergadering
- De laatste tien minuten verzorgen.
- Het verslag opstellen en verspreiden.
- Een actieplan uitwerken.
Praktisch werk
De aandacht vestigen op de sterke punten en de gebieden waarop vooruitgang kan worden geboekt