1
Vooruitzichten en conclusie
- Verschillen tussen de best practices van ITSM en de norm ISO 20000.
- De andere referentiesystemen die de ITSM-benadering aanvullen: COBIT, ISO 27001, TOGAF® ...
- De toegevoegde waarde van de ITSM-aanpak begrijpen.
- De inbreng van ITSM voor het beheer van de diensten en de governance van de informatiesystemen.
Groepsdiscussie
Collectief nadenken over de voordelen en beperkingen van de referentiesystemen van de "best practices".
2
De praktijk van het beheer van de diensten
- Beheer van IT-diensten en de “best practices”?
- Service management en governance van informatiesystemen.
- De definities: service, nut, garantie, klant, gebruiker, sponsor en beheer van de diensten.
- Concepten in verband met co-creatie van waarde door diensten: kosten, waarde, resultaat, deliverables en risico’s.
- De relatieconcepten: dienstaanbod, relatiebeheer, dienstverlening en serviceverbruik.
- Filosofie en belangrijkste concepten van ITSM.
Groepsdiscussie
Uitwisseling over de ITSM-aanpak, de filosofie en de belangrijkste concepten.
3
De grote principes die de organisaties sturen
- Beschrijving van de aard, het gebruik en de interacties van de 7 principes.
- Focus op waarde. Vertrekken vanaf waar je bent.
- Herhaaldelijk vooruitgang boeken met feedback. Samenwerken en transparant zijn.
- Denken en werken vanuit een holistische benadering. Eenvoudig en praktisch blijven. Optimaliseren en automatiseren.
Groepsdiscussie
De aanpak en de grote principes.
4
Collectieve reflectie
Groepsdiscussie
De organisatie van de verzameling van goede praktijken van ITSM