1
Een balans opmaken van digitale marketing en e-commerce
- Inzicht in de evolutie van het web: van Web 1.0 tot het internet der dingen.
- Een balans opmaken van de interneteconomie.
- Kennis van de belangrijkste cijfers en trends in e-commerce.
- De organisatie van de moderne digitale onderneming begrijpen.
- Kennismaking met de verschillende businessmodellen van het Web.
- Meten van de uitdagingen van de overgang van single-channel naar omnichannel.
- De nieuwe concepten assimileren: Category Management, Trade Marketing...
- Beheersen van de POEM-strategie (Paid, Owned, Earned Media).
Workshop storytelling
Stand van zaken van Webmarketing in de bedrijven van de deelnemers.
2
De klant centraal plaatsen in de digitale strategie
- De nieuwe gedragingen en motivaties van internetgebruikers begrijpen.
- Begrijpen van de overgang van het transactionele model naar het relationele model.
- Content produceren om klanten aan te trekken: Inbound Marketing.
- De klant tot een merkambassadeur transformeren: de Sherpa-strategie.
- Nieuwe strategische ruimten creëren: de Blue Ocean Strategy (blauwe-oceaan-strategie).
- De nieuwe uitdagingen van de klantrelatie met e-CRM begrijpen
- De klantgegevens gebruiken met Big Data en Smart Data.
- Een balans opmaken van de e-CRM-tools.
- De impact van de e-reputatie op de e-commerce meten.
- Het gebruik door de klant vergemakkelijken: de basisprincipes van UX Design.
Casestudy
Studie van het relationele model van een e-commercebedrijf.
3
Uw e-communicatie optimaliseren
- Persona's creëren om uw verschillende doelgroepen te identificeren.
- Kennis van de componenten van merkbinding.
- Storytelling integreren in uw digitale marketing.
- Kennis van de verschillende reclameformats in het digitale tijdperk.
- Schrijven voor het web: de grondbeginselen om gelezen en gezien te worden.
- Uw imago op het web controleren: de verschillende beschikbare hulpmiddelen.
- De verschillende rollen van de sociale media voor het bedrijf identificeren.
- De community ten dienste stellen van de groei met buzz marketing en growth hacking.
- Begrijpen van de voordelen van Picture marketing met Pinterest of Instagram.
Rollenspel
Ontwikkeling van een buzz marketingstrategie.
4
Implementeren van een efficiënte omnichannel-strategie.
- Zoekmachineoptimalisatie, de eerste hefboom voor groei van de e-commerce.
- Begrijpen van de formule SEM = SEO + SEA + SMO.
- Verbeteren van de natuurlijke zoekmachineoptimalisatie.
- Efficiënt gebruikmaken van Google Adwords.
- Een affiliate campagne opzetten.
- Uw Content Marketing diversifiëren: blogs, witboeken...
- Retargeting gebruiken als conversietool.
- Kennis van de beste praktijken voor e-mailing en nieuwsbrieven.
- Partnerschappen opzetten: een win-winstrategie.
- Omzet genereren in de verkooppunten: Web-to-Store, Web-in-Store...
Praktisch werk
Een effectieve e-mailing/nieuwsbriefcampagne creëren.
5
De bijdrage van nieuwe technologieën in de digitale strategie meten
- Een balans opmaken van het gebruik van sociale netwerken.
- De netwerken kiezen volgens de doelstellingen.
- Gericht reclame maken op sociale netwerken met Facebook Ads.
- Informatie verspreiden via video.
- Begrijpen van de uitdagingen van M-commerce en M-marketing.
- De voordelen van responsieve apps en websites visualiseren.
- Het belang van geolokalisatie en geofencing voor merken begrijpen.
- De uitdagingen van het internet der dingen voor het bedrijf meten.
- Kennismaken met enkele opkomende technologieën en hun effecten op de onderneming van morgen.
Praktisch werk
Creatie of optimalisatie van Facebook- en LinkedIn-pagina's.
6
Een digitaal marketingplan opzetten
- Digitale technologie integreren in de globale strategie van de onderneming.
- De "Value proposition" van het bedrijf definiëren.
- De doelstellingen definiëren: acquisitie, loyaliteit, imago...
- Kennis van de voordelen en beste praktijken van de marketplaces.
- Een omnichannel marketingplan creëren.
- Webmarketingacties en -campagnes plannen.
- De sociale netwerken beheren: de rol en instrumenten van de community manager.
Rollenspel
Ontwikkeling van een multichannel marketingplan.
7
Meten en analyseren van de prestaties van de digitale marketing
- De Key Performance Indicators (KPI) bepalen.
- Kennis van het tracking-principe.
- Gebruik van meetinstrumenten: Google Analytics, Omniture...
- De prestaties van de sociale netwerken meten.
- De beoordelingen, posts en opmerkingen van gebruikers beheren.
- Kennis van de belangrijkste indicatoren van e-mailing.
- De ROI (Return On Investment/Return On Influence) van uw acties meten.
- Een typedashboard van de digitale technologie creëren.
- De SEO-prestaties van concurrenten meten en analyseren.
Demonstratie
Gebruik van SEMRush, een tool om de SEO-prestaties van concurrenten te analyseren.