1
Begrijpen hoe een groep op het werk werkt
- Groepsdynamica analyseren.
- De verwachtingen en behoeften van de groep begrijpen.
- Situeer de rol van het team in het bedrijf.
- Positioneer elk individu binnen de groep.
- Identificeer de capaciteiten van elke werknemer.
- Verzamel criteria voor succesvol groepswerk.
- Verschillende persoonlijkheden herkennen en beheren.
- De visie en waarden van het bedrijf delen.
Praktisch werk
Groepspresentatiespel, reflectie op de gecreëerde dynamiek en de voordelen van groepswerk.
2
De balans opmaken van uw eigen tijdmanagement
- Het meten van uw perceptie van en relatie met tijd.
- Vertegenwoordig het gebruik van uw tijd.
- Denk na over de sterke punten van uw organisatie en de tijdverspillers.
- Kwantificeer de tijd die besteed wordt aan vergaderingen, telefoon, afspraken, reizen, enz.
- Stel nieuwe doelen en identificeer gebieden die voor verbetering vatbaar zijn.
Praktisch werk
Beoordeel uw relatie met tijd met behulp van een zelfpositioneringsoefening.
3
Groepswerk organiseren
- Identificeer de huidige collectieve werktijden.
- Maak een lijst van de taken en plichten van u team.
- Identificeer weerstand tegen tijdsoptimalisatie.
- Teamvaardigheden analyseren.
- Evalueer de motivatie van werknemers bij het toewijzen van activiteiten.
- Rekening houden met individuele en collectieve behoeften bij het organiseren van activiteiten.
- Het management aanpassen aan het maturiteitsniveau van de werknemers.
- Evalueer het interpersoonlijke profiel van uw werknemers om tijd te besparen in discussies.
- Een effectief delegatieplan opstellen.
Praktisch werk
Maak een lijst van de taken en plichten van uw team. Stel een delegatieplan op.
4
Prioriteit geven aan teamactiviteiten
- Classificeer activiteiten volgens het Eisenhower-principe: belangrijk en dringend.
- Herzie het prioriteitsniveau van activiteiten.
- De tijd bepalen die werknemers aan taken besteden.
- Neem de regels van een effectieve organisatie aan.
- Gebruik planningstools.
- Weten hoe u de taken van uw personeel in de loop van de tijd kunt organiseren.
Praktisch werk
Bepaal prioriteiten met behulp van de Eisenhower-matrix.
5
De activiteiten van uw team beheren en controleren
- Definieer de controleregels van het team.
- Collectieve en individuele doelstellingen bepalen met behulp van de SMART-methode.
- Beheren met dashboards.
- Kies monitoringindicatoren.
- Individuele en collectieve actieplannen definiëren en formaliseren.
- Acties na verloop van tijd opvolgen: follow-upgesprekken opzetten.
- Geef constructieve feedback en erkenning.
- Stimuleer behaalde en nog te behalen resultaten.
Praktisch werk
Subgroep stelt een actieplan op met SMART-doelstellingen.
6
De impact van verandering op de organisatie van het bedrijf beoordelen
- De fasen begrijpen die betrokken zijn bij het accepteren van verandering.
- Communiceren om u voor te bereiden op verandering.
- De reacties van het team op verandering begrijpen.
- Beoordeel de impact van de verandering op de organisatie van het bedrijf.
- Het team verandering laten omarmen.
- Verbeter uw vermogen om beslissingen uit te leggen en begrijpelijk te maken.
- Actie ondernemen om betrokkenheid op lange termijn te behouden.
Praktisch werk
Rollenspel: communiceren en steun krijgen voor verandering.
Praktische oefening over obstakels en oplossingen.
7
Uw communicatie als manager organiseren
- Ken de basisregels van communicatie.
- Gebruik verschillende vormen van communicatie: digitaal, vergaderingen, interviews, enz.
- Situationeel management gebruiken om uw communicatie aan te passen.
- Groeps- en individuele discussies organiseren.
- Assertieve communicatie gebruiken om u leiderschap te versterken.
- Luister actief, stel vragen en herformuleer.
- Gebruik empathie als een bron van begrip voor uzelf en anderen.
- Verzoeken en onderbrekingen beheren.
- Verzoeken formuleren. "Nee" zeggen.
Praktisch werk
Gefilmde rollenspellen over communicatie: nee zeggen, assertief zijn, actief luisteren en vragen stellen, enz. Debriefing in groep.
8
Dagelijkse teamrelaties organiseren: spanningen beheren
- Spanningen bezweren. De drie hersenen: de basis van onze reacties.
- Uw reacties begrijpen en beheren.
- Inzicht in de mechanismen van de dramatische driehoek.
- Gedrag begrijpen en ermee omgaan.
- Negatieve emoties en gedachten beheersen.
- Uw eigen spanningen en die van uw collega's kanaliseren.
- De stappen beheersen die nodig zijn om meningsverschillen op te lossen.
- Anticiperen op moeilijke situaties en relaties.
Praktisch werk
Gefilmd rollenspel over omgaan met conflictueuze relaties.