1
Zijn nieuwe rol als manager begrijpen
- De rollen van manager en expert onderscheiden.
- De verwachtingen van de hiërarchie en de medewerkers kennen.
- De door te voeren veranderingen.
Praktisch werk
Starten als manager. Collectieve reflectie: de respectieve rollen van de expert en de manager, de verwachtingen van de gesprekspartners.
2
Organiseren om te slagen
- Doelstellingen bepalen. Onderhandelen met zijn hiërarchie.
- De doelstellingen van zijn medewerkers bepalen. SMART methode.
- Zijn tijd en prioriteiten beheren Matrix van Eisenhower.
Praktisch werk
Een doelstelling bepalen voor een medewerker. Prioriteiten vaststellen.
3
Succesvol aan de slag gaan
- De 3 verschillende contexten onderscheiden: onverwachte benoeming, interne promotie, project.
- Zich efficiënt voorbereiden. De 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom.
- De juiste vragen stellen.
- De start: tempo, contacten.
- Succes van de eerste vergadering: voorbereiding, presentatie, inhoud.
- Werk- en controleregels opstellen.
Praktisch werk
Uitwisseling en vragen over de voorwaarden van de voorbereiding, de start, de eerste vergadering, de regels, de controles. Situatievoorbeelden
4
Beheren van de medewerkers en het team
- Implementatie van een constructieve communicatie.
- Actief luisteren.
- Hoe onderbreken zonder het woord te verbreken?
- Zwarte woorden verbannen.
- Contextueel management toepassen.
- De managementstijlen kennen.
- Hoe kan men de medewerkers motiveren?
- Delegeren.
Praktisch werk
Communicatie- en actieve luisteroefeningen. Vragenlijst: wat is uw managementstijl? Oefenen in contextueel management. Delegeren aan een medewerker.
5
Omgaan met moeilijke situaties
- De aard van de conflicten begrijpen. Omgaan met conflicten.
- Conflicten voorkomen, aanpakken en oplossen: DESC.
- Identificeren en beheren van moeilijke persoonlijkheden.
Rollenspel
Gevallen van conflictbeheer. Reflectie over het beheer van moeilijke persoonlijkheden tijdens vergaderingen.
6
Een persoonlijk actieplan voor vooruitgang opbouwen
- Zijn persoonlijke talenten en zijn verbeteringspunten bepalen.
- Doelstellingen vaststellen, meetcriteria en aandachtspunten bepalen.
Oefening
Opstellen van een persoonlijk actieplan voor vooruitgang.