Opleiding : PMO, project management office

PMO, project management office




Niet-geharmoniseerde praktijken op het vlak van sturing, projecten die niet afgestemd zijn op de strategische doelstellingen… tal van redenen die de invoering van een PMO (Project Management Office) rechtvaardigen. Nadat de uiteenzetting van de activiteiten van de PMO’er en de voorwaarden voor het welslagen van de uitrol, worden in deze cursus de implementatiefasen en de sleutels uiteengezet om een diagnose uit te werken en doelstellingen te bepalen die aangepast zijn aan uw organisatie.


INTER
INTRA
OP MAAT

Praktijkcursus ter plaatse of via klasverband op afstand

Ref. POM
  2d - 14u00
Prijs : Neem contact met ons op




Niet-geharmoniseerde praktijken op het vlak van sturing, projecten die niet afgestemd zijn op de strategische doelstellingen… tal van redenen die de invoering van een PMO (Project Management Office) rechtvaardigen. Nadat de uiteenzetting van de activiteiten van de PMO’er en de voorwaarden voor het welslagen van de uitrol, worden in deze cursus de implementatiefasen en de sleutels uiteengezet om een diagnose uit te werken en doelstellingen te bepalen die aangepast zijn aan uw organisatie.


Pedagogische doelstellingen
Aan het einde van de training is de deelnemer in staat om:
Inzicht verwerven in concepten, input en typische activiteiten van een PMO’er
Bouwen van een PMO model aangepast aan de behoeften van de organisatie
Plannen van de PMO-implementatie binnen een organisatie
Goede praktijken en technieken gebruiken om een PMO’er te implementeren

Doelgroep
Studiemanagers, PMO-managers, methoden-managers, portefeuillebeheerders van activiteiten, projectsupervisors, DSI-managementcontrollers.

Voorafgaande vereisten
Basiskennis van de componenten en de problematiek van projectmanagement.

Opleidingsprogramma

1
Besturingsomgeving. De plaats van de PMO’er

  • De uitdagingen van het bedrijf en de behoeften aan permanente herconfiguratie. Globalisering. Time to market.
  • Beheer van de bronnen Productie van waarde.
  • Definitie van de sturing. De op te lossen problemen.
  • De projectmodus, een antwoord op permanente verandering.
  • De uniformisering van de praktijken. De referentiekaders.
  • Het benutten van ervaring.
  • De drie besturingsniveaus die bij PMO moeten worden beheerd.
  • Voortdurende synchronisatie van de strategische visie (Oriëntatie), de portefeuille van de projecten (Beslissing).
  • De synchronisatie van de uitvoering van de projecten (Beheer).
  • Te beheersen pijlers: organisatie, processen en tools.
  • Samenwerkingsgedrag ontwikkelen.
  • Genereren van interactie tussen business en project.
Praktisch werk
Nadenken over situaties waarvoor een PMO’er nodig is. Definiëren wat gedaan moet worden.

2
Definitie van Project Management Office (PMO)

  • De verschillende soorten PMO’ers.
  • PMO, MOA, MOE en andere bedrijfsfuncties.
  • Rollen, verantwoordelijkheden, noodzakelijke vaardigheden.
  • Beslissingsstructuren: case study.
  • De koppeling van PMO volgens de drie organisatietypes (functioneel, matrix, per project).
  • Geval van meerdere PMO’ers binnen hetzelfde bedrijf.
  • Voorwaarden voor succes, winst en meerwaarde.
Praktisch werk
Reflectie in groepsverband over voorbeelden. Uw eigen context proberen te positioneren.

3
Activiteiten van een Project Management Officer

  • De rangschikking van de besturingsactiviteiten van een PMO’er.
  • De ondersteuning voor projectmanagement
  • Het beheer van een activiteitenportefeuille.
  • Beheer van het gebruik van de bronnen.
  • Tools en toepassingsmethoden: balance scorecard, mapping risico’s/baten ...
  • De invoering van een sturingsinstrument.
  • Planningstools voor het beheer van meerdere projecten.
  • Het terugkerende werkplan nadat de PMO’er geïmplementeerd is.
  • Gemiddelde belasting, dimensionering, moeilijkheden van de PMO’er.
Praktisch werk
Invoering van een referentiekader voor methoden en een dashboard. Discussie over de typische activiteiten van een projectbureau.

4
Hoe kan men een PMO’er invoeren?

  • Bewustmaking van de Directie, sponsor van de verandering.
  • Verwachtingen en moeilijkheden.
  • Prioriteiten van het bedrijf, de omgeving, de bronnen.
  • Maturiteitsfasen van de invoering van een PMO’er.
  • Het implementatieproject. Waar moet de opdrachtgever worden betrokken?
  • Definitie van een veranderingsstrategie.
  • Het projectmanagementplan.
  • Veranderingsstrategieën die kunnen worden uitgerold volgens parameters: tijd/urgentie, verwachte resultaten, sociogram van de actoren...
Praktisch werk
Werken aan de aspecten van de implementatie van een PMO’er (diagnoses, bepaling van doelstellingen, betrokkenheid van de actoren, implementatiestappen ...).


Feedback van klanten
4,7 / 5
De feedback van klanten is afkomstig van eindevaluaties na de opleiding. De score wordt berekend op basis van alle evaluaties die minder dan 12 maanden oud zijn. Alleen die met een tekstcommentaar worden weergegeven.


Data en plaats
Selecteer uw locatie of kies voor de les op afstand en kies vervolgens uw datum.
Klas op afstand