1
De verschillende benaderingen van motivatie kennen
- Motivatie: waarover spreken we?
- De klassieke aanpak en innovaties.
- De rol van individuele waardering in de motivatie.
- Zijn eigen motivatiefactoren en die van zijn medewerkers herkennen.
Praktisch werk
Uitwerking van een motivatieplan in subgroepen en collectieve debriefing.
2
De expressie van de medewerkers bevorderen
- Rekening houden met nieuwe gegevens uit de professionele omgeving.
- De medewerker helpen om passiviteit of agressiviteit te vervangen door een assertieve houding.
- Belang hechten aan de activiteiten van de medewerkers.
- Uw team raadplegen: vergaderen, vragen stellen, betrekken.
- Zijn visie als manager kunnen uiteenzetten en de bedrijfswaarden kunnen uitdragen.
- Delegeren om te motiveren.
- Een duidelijk en interactief communicatiesysteem opzetten.
Praktisch werk
Gefilmde situaties op basis van de door de deelnemers beleefde situaties.
3
Medewerkers op persoonlijke wijze waarderen
- Individueel en/of collectief kunnen waarderen.
- Rechtstreeks vragen: wat denk je van…?
- Een teken van erkenning geven als leermiddel.
- De tekenen van erkenning afstemmen op de verschillende persoonlijkheden.
Praktisch werk
Delen van ervaringen en uitwisseling van goede praktijken.
4
Tekenen van erkenning kunnen geven en krijgen
- Een teken van erkenning, wat is dat?
- Verwoorden en de uitdrukking "dat spreekt voorzich" vergeten.
- Angelsaksische praktijken van het teken van erkenning: Stroke(s).
- De taak waarderen of bekritiseren, maar nooit de persoon.
- Getuigen erbij halen om positieve tekenen van erkenning door te geven.
- Essentiële, na te leven regels om kritiek te uiten.
Praktisch werk
Gefilmde situaties met analyse van de individuele houdingen.
5
Persoonlijk actieplan voor vooruitgang
- De punten van vooruitgang identificeren: acties, doelstellingen, termijnen, met wie, wanneer...
- Meetcriteria en aandachtspunten.
Praktisch werk
Een actieplan voor individuele vooruitgang opstellen.